scrt
לתאום פגישות: 0528444279
דיקור סיני לחיזוק מערכת חיסונית דוד ברדוגו בריאות אחרת רעננה

מומחים להכנת הגוף לחורף : בריאות אחרת

כך נכין את גופנו לחורף

על פי הרפואה הסינית קיים קשר הדוק בין תזונה לבין עונות השנה. לדוגמא: מאכלים כמו צנונית בחורף וגי’נגר בקיץ יכולים לעזור בשמירה על בריאות טובה.

הקנון הפנימי של הקיסר הצהוב המכונה “נייג’ינג” הינו הספר העתיק ביותר שנמצא על הרפואה הסינית (מאה 3 לפנה”ס) וניתן למצוא בו מידע רב לשמירה על בריאות טובה ע”י איזון הגוף והנפש והקפדה על מזון ושתיה נכונה לפי עונות השנה.

הספר נכתב מתוך התבוננות בטבע ובתהליכים השונים המתרחשים במהלך כל אחת מהעונות. מתוך הלמידה של הטבע ובעלי החיים ניתן ללמוד על הדרך שבה בני האדם אמורים לחיות את חייהם.

בכדי לשמור על בריאות וחוסן בחורף הקרוב, מומלץ להקפיד על ההנחיות מתוך הספר הנ”ל במיוחד לאנשים מבוגרים מעל גיל 65 וילדים קטנים אשר באופן טבעי מערכת החיסון שלהם חלשה יותר ולכן הם חשופים יותר למחלות החורף השונות.

  • חסכון באנרגיה ותנועה איטית

בעלי חיים רבים כמו דובים, זוחלים ועוד, בתקופת החורף נמצאים בהתכנסות ומנוחה. האדמה גם כן מתכנסת בתקופת החורף בכדי להתכונן ולאגור אנרגיה לפריחה המתפרצת של האביב. כך גם אצל האדם, חילוף החומרים יותר איטי, עלינו לאגור אנרגיה ע”י התנהלות רגוע ואיטית בכל הקשור לנפש האדם. יש לשמור על קור רוח, לא להתעצבן, להימנע מסערות רגשיות.

  • התזונה משפרת את המערכת החיסונית

יכולת העיכול והספיגה של גופו של אדם חזקה יותר בחורף מאשר בעונות אחרות. על ידי נטילת צמחי מרפא מתאימים כמו כורכום וגם הצמחים הסינים הידועים שורש ג’ינגסן (מתאים יותר למבוגרים) או אסטרגלוס (מתאים יותר לילדים) אפשר לשפר את חסינות הגוף ולהכין אותו  לעונות הבאות. בנוסף מומלץ לצרוך תזונה העשירה בויטמין סי כמו פירות הדר, פלפלים אדומים ועוד. 
העקרונות של התזונה המתאימה לחורף מתבססים על ויסות האקלים הפנימי של הגוף  : התנגדות לקור, שמירה על חום, מניעת יובש.
הרפואה הסינית מציעה לאנשים להגן ולשמור על התפקוד התקין של הכליות שלהם בחורף. על סמך עיקרון זה, מומלץ לאכול אוכל מלוח המחזק את הכליות, כמו אצות אכילות.

חיזוק מערכת חיסון, דיקור סיני, דוד ברדוגו, בריאות אחרתש
  • שינה טובה שווה זהב

עיקרון נוסף שהוזכר ב- נייג’ינג הוא שבחורף אנשים צריכים לישון מוקדם בלילה ולקום מאוחר בבוקר. “עדיף לקום כשהשמש זורחת, מכיוון שהתודעה צלולה והמוח עובד טוב יותר”.
יש לשמור על הטמפרטורה ביציבות איפשהו בין 18-22 מעלות צלזיוס. אסור להשאיר חלונות פתוחים, ולאפשר לרוח לחדור.
כדי למנוע הצטננות, הגב צריך להיות מוגן במיוחד, על פי הטקסט הרפואי העתיק, אם הגב מתקרר, ניתן לחלות בזיהום בדרכי הנשימה העליונות או לסבול מהחמרה של כמה מחלות מתמשכות.
חשוב יותר לגיל הזהב, ילדים ואנשים הסובלים ממחלות לב וכלי דם לשמור על הגב
זו הסיבה שרבים מהסינים לובשים לעתים קרובות אפוד במהלך החורף.

 

  • רגליים חמות לבריאות טובה

חשוב גם לשמור על חום כפות הרגליים מכיוון שיש להם מעט שומן ומאבדים חום במהירות. על פי הרפואה הסינית, נקודות דיקור על כפות רגלים קשורות קשר הדוק עם האיברים הפנימיים, כך שאם הרגליים מתקררות, ניתן להצטנן או לסבול מכאבים בבטן, במותניים או ברגליים.
כדי לחמם את כפות הרגליים, יש להקפיד על גרביים עבות ולא ללכת יחפים על רצפה קרה. מלבד זאת, גם פעילות גופנית בכפות הרגליים להגברת זרימת הדם חשובה.
במסורת הסינית דרך לשמור על בריאות טובה היא לטבול את הרגליים במים חמים. זוהי דרך יעילה למנוע התקררות, להרגיע עייפות ולשפר את איכות השינה.

  • הימנעו מאוכל קר

מזון מסוים יכול לעזור לאנשים לעמוד בקור, כמו בשר כבש, פרי הלונגן, אגוזי מלך, ערמונים, תמרים, בטטות. עם זאת, יש להימנע מאכילת אוכל “קר” בחורף, כמו סרטנים, שרימפס, אבטיחים וענבים.
עוד מומלצים, הסיר החם הסיני המסורתי, כמו גם מרקים עם ירקות, עוף ותבשילים שעברו בישול ארוך.


שתף כתבה זו באמצעות:

עוד על דיקור סיני